Bilmetro Logo

Nya Golf är "Årets Bil 2013"

Nya Golf vann en klar seger i den prestigefyllda utmärkelsen ”Årets Bil”. Juryn, bestående av 58 motorjournalister från 22 europeiska länder, gav Golf mer än dubbelt så många poäng som tvåan. Alla de tre svenska journalisterna hade Golf som sin favorit.

Årets Bil anses vara den mest

prestigefyllda utmärkelsen för bilbranschen i Europa. De bästa nya bilmodellerna har prisats årligen sedan 1964. Årets vinnare tillkännagavs den 4 mars vid en ceremoni i anslutning till Genèvesalongen. Martin Winterkorn, chef för Volkswagen-koncernen, sade så här när det stod klart att de europeiska motorjournalisterna utsett nya Golf till Årets Bil:
– Det är ett fantastisk resultat som vi är mycket stolta över. Detta prestigefyllda pris är den perfekta pricken över i:et över de priser vi har redan har vunnit. Över 29 miljoner kunder har gjort Golf till den ikon den är. Och framgångssagan kommer att fortsätta.

Juryn, bestående av 58 motorjournalister

från 22 länder – varav tre från Sverige – hade nominerat åtta kandidater till årets final. Under de senaste månaderna har bilarna testats, jämförts och utvärderats i en rad olika grenar, såsom bränsleeffektivitet, komfort, säkerhet, köregenskaper, funktionalitet, design och tekniska framsteg.

Efter slutomröstningen

kunde det konstateras att Golf vann en mycket klar seger. Golf hamnade i topp med totalpoängen 414 – mer än dubbelt så många som tvåan Toyota GT-86 (Subaru BRZ) på 202 poäng. På tredje plats kom Volvo V40 med 189 poäng. De tre svenska representanterna i juryn är Håkan Matson (Dagens Industri), Tommy Wahlström (Vi Bilägare) och Lasse Holmström (Sydsvenskan). Alla tre gav högst poäng till Golf.

Detta var tredje gången

som en Volkswagen-modell vann Årets Bil. Den tredje generationens Golf vann utmärkelsen 1992 och Polo stod som segrare 2010.

Nya Golf fick höga poäng,

inte bara för sin kvalitet, komfort, låga bränsleförbrukning, låga utsläppsvärden och utmärkta köregenskaper, utan även i det mest avgörande området: säkerhet. I nya Golf finns en rad innovationer och säkerhetssystem som standard. Ett exempel är ett proaktivt passagerarskyddssystem (Pre-crash safety) som, om antisladdsystemet upptäcker att bilen håller på att råka ut för en olycka, ser till att bältena sträcks och att sidorutorna och eventuellt panoramasoltak stängs.

Ett annat banbrytande säkerhetssystem

som är standard är multikollisionsbromsen. Systemet bromsar automatiskt bilen när den är involverad i en olycka, för att minska den kvarvarande rörelseenergin och därmed undvika ytterligare kollisioner.

I Sverige tillhör dessutom

den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist och autobromssystemet City Emergency Brake standardutrustningen för Masters- och GT-versionerna. Detta system – som man normalt återfinner i betydligt högre prisklasser och då ofta som tillvalsutrustning – kan i hastigheter upp till 30 km/h bromsa ner bilen till stillastående om det upptäcker ett stillastående eller rörligt objekt i bilens färdriktning. Beroende på bilens hastighet och den aktuella situationen, kan systemet förhindra eller minska effekten av en kollision.

Som i övriga Volkswagen-modeller

i Sverige är också Bluetooth handsfree inklusive mediastreaming standard från Mastersnivå. Bland tillvalen kan filhållningsassistenten Lane Assist nämnas. Systemet ser till att bilen hålls på rätt spår.

Tillsammans med många andra innovativa

säkerhets- och assistanssystem erbjuder dessa system maximal säkerhet och komfort till ett överkomligt pris. Tack vare demokratisering av ny teknik och tidlös design är Golf en framgångssaga i bilhistorien. Med nästan 30 miljoner tillverkade fordon har Golf satt en ny standard i kompaktklassen under de senaste decennierna. Bilmodellen erbjuds på alla fem kontinenterna och i över 120 länder – antingen som ”klassisk” Golf, Golf Cabriolet, Golf Variant eller Golf Plus.

Golf var den mest sålda bilmodellen

i Europa 2012. Den nya generationen, den sjunde i ordningen, som lanserades hösten 2012 har redan sålts i fler än 150 000 exemplar runt om i Europa. Bilmodellen erbjuds inte bara med flera olika karosser utan också många motoralternativ. Utöver de bensin- (även E85) och dieselversioner (varav två fyrhjulsdrivna) som erbjuds idag, kommer under fjärde kvartalet 2013 en gasdriven version av Golf. Och nästa år lanseras en helt eldriven version. Nya generationen av kombiversionen Golf Variant, som har sin världspremiär på årets Genèvesalong, lanseras på den svenska marknaden i september.

Juryns svenske ordförande Håkan Matson (mitten) delar ut priset till Martin Winterkorn, chef Volkswagen-koncernen, (t.v.) och Ulrich Hackenberg, Volkswagen-koncernens utvecklingschef (t.h.)


Juryns svenske ordförande Håkan Matson (mitten) delar ut priset till Martin Winterkorn, chef Volkswagen-koncernen, (t.v.) och Ulrich Hackenberg, Volkswagen-koncernens utvecklingschef (t.h.)


2013-03-05

 

Tipsa en vän

Fyll i fälten nedan för att skicka ett tips till en vän

(*= Obligatoriska fält)


NYA VOLKSWAGEN I LAGER

Vi har alltid ett antal modeller med olika färg och utrustning
för direkt leverans


Sök ny Volkswagen

Nya Golf vann en klar seger

i den prestigefyllda utmärkelsen ”Årets Bil”. Juryn, bestående av 58 motorjournalister från 22 europeiska länder, gav nya Golf mer än dubbelt så många poäng som tvåan. Alla de tre svenska journalisterna hade Golf som sin favorit.

Läs pressmeddelandet som pdf

HISTORIEN OM GOLF

Volkswagen Golf fyller snart 40 år och kan se tillbaka på en lysande karriär.
Så har till exempel ingen annan bilmodell gett namn åt en hel bilklass: Golf har gett namn åt två!


Första generationen 1974-1983
Med italiensk design och motorn på tvären. Golf I blev snabbt populär


Andra generationen 1984-1991
Mellan 1984–1992 tillverkades Golf II – snäppet större än ettan


Tredje generationen 1992-1997
Golf III anno 1995 – lite mer mogen i sin stil.


Fjärde generationen 1998-2002
VW Golf IV tillverkades i cirka 4,5 miljoner exemplar.


Femte generationen 2003-2008
Golf V hade mer standard-
utrustning och en rymligare kaross.


Sjätte generationen 2009-2012
Golf VI kom med ny front och nytt bakparti.