Bilmetro Logo

Nya Volkswagen Golf Variant

Vid den 83:e upplagan av bilsalongen i Genève, 7-17 mars, presenterar Volkswagen nya Golf Variant för första gången. Det här innebär att Europas mest framgångsrika biltillverkare i likhet med tidigare utökar utbudet av sin storsäljare Golf med en mångsidig kombimodell.

Precis som hos halvkombiversionen av nya Golf, har vikten kunnat sänkas rejält även för Variantversionen. Nya Golf Variant väger upp till 105 kg mindre än sin föregångare. Samtliga motorer har optimerats för låg bränsleförbrukning och har start/stopp-system som standard. Nya Golf Variant kommer att tillverkas i Tyskland.

I Sverige omfattar försäljningsprogrammet motorer med en effekt på 105 till 150 hk. Priser och mer detaljerad information om motorversioner på den svenska marknaden kommer senare. Den svenska lanseringen sker i september.

För första gången i Golf Variants historia kommer Volkswagen också att erbjuda denna modell i en speciell och extremt bränslesnål TDI BlueMotion-version. Nya Golf Variant BlueMotion, som kombinerar en 110 hk stark dieselmotor med en 6-växlad manuell växellåda, är Volkswagens mest bränslesnåla kombimodell någonsin – vid blandad körning förbrukar den endast 3,3 l/100 km (motsvarande 87 g CO2/km).

Fyrhjulsdrivna Golf Variant 4MOTION gör också sin debut på Genèvesalongen. Den kommer att erbjudas uteslutande med TDI-motorer med en motoreffekt på 105 eller 150 hk. Vid sidan om 1,4 TSI Multifuel på 122 hk som drivs av bensin/E85, lanseras dessutom en version för fordonsgas under slutet av 2013. Den har en motoreffekt på 110 hk.

Lastutrymmet nu mer än 100 liter större.

Det är nu exakt 20 år sedan den första generationen Golf Variant introducerades på marknaden. Sedan dess har Volkswagen sålt 1,8 miljoner exemplar av denna praktiska modellversion. Nya Golf Variant är en både sportig och elegant allroundbil som kombinerar låg bränsleförbrukning och dynamisk körprestanda med förstklassig kvalitet och mångsidighet.

Lastutrymmesvolymen har utökats från 505 liter till hela 605 liter (lastad upp till de bakre ryggstöden). Lastar man den fram till de främre ryggstöden och upp till taket, erbjuder nya Golf Variant en lastvolym på 1 620 liter (föregångaren: 1 495 liter). Lastutrymmet är 1 055 mm långt fram till baksätet och 1 831 mm fram till framsätet. Den minsta bredden i lastutrymmet är hela 1 003 mm och lastkanten ligger på praktiskt låga 630 mm över marken. Med värden som dessa är det ingen tvekan om att Golf Variant klarar stora transportbehov.

När det gäller utrustningen, är denna kombimodell nu för första gången försedd med en 2-stegs rullmekanism för insynsskyddet. När den inte behövs, kan denna jalusi, precis som lastförskjutningsnätet mot kupén, stuvas undan under lastgolvet. Lastgolvet i nya Golf Variant kan dessutom placeras på olika nivåer, det kan låsas på plats i olika positioner eller tas ur helt. Fjärrutlösningen i bagageutrymmet till de bakre ryggstöden har liksom det nedfällbara baksätet i sig konstruerats om från grunden vilket gjort det hela ännu mer praktiskt och lättanvänt. Nya är också de fyra bagagekrokarna för väskor och kassar.

Vassare och sportigare utstrålning.

Nya Golf Variant är 4 562 mm lång, det vill säga 307 mm längre än halvkombimodellen. Designmässigt följer den halvkombimodellens linjer till framdörrarnas bakkant, men från B-stolparna präglas Golf Variant-modellen av designförändringar och ännu mer utrymme.

De särpräglade C-stolparna blir D-stolpar.

Nya Variant har inte arbetats fram från 4-dörrarshalvkombin utan utvecklats parallellt med denna. Det är därför som silhuetten på nya Golf Variant har så distinkta linjer. Men hur självständig Variant än är, så ser man att den är en Golf redan vid första ögonkastet. Formgivarna har överfört C-stolpens form, som påminner om en spänd pilbåge och är så typisk för klassiska Golf, till D-stolparna på Variant-versionen – utseendemässigt ser den bakre sidorutan ut att vara en del av D-stolpen.

Till skillnad från på vanliga Golf, fortsätter den så kallade karaktärslinjen bakom de bakre hjulhusen och löper vidare runt hela bakpartiet. Denna design ger bakpartiet en sportigare utstrålning. Dekorlister under sidorutorna (GT-versionen), de långsträckta sidorutorna och det lätt bakåt sluttande taket med sin takspoiler, understryker denna dynamik. Som ett resultat av detta har nya Golf en sidoprofil som får bilen att se längre ut – och exklusivare, kraftfullare samt sportigare. Takrelingen, som finns i olika utföranden, smälter perfekt in i silhuetten.

Liksom hos halvkombimodellen ger den förlängda hjulbasen – från 2 578 till 2 637 mm jämfört med föregångaren – och de korta överhängen Golf Variant en dynamisk karaktär.

En typisk Golf, även sedd bakifrån.

De nya 2-delade baklyktorna på Golf Variant stärker familjebanden både med övriga Golf och Volkswagen modeller. Något som tydligt skiljer nya Golf Variant och ”klassiska” Golf är utformningen av stötfångarna och bakluckans mittparti: Medan nummerplåtshållaren på halvkombimodellen sitter placerad i stötfångaren, sitter den på bakluckan på Golf Variant.

Grundversion, Masters och GT.

Golf Variant kommer i Sverige att marknadsföras i versionerna Grundversion, Masters och GT, som alla har olika utrustningsnivå. Gemensamt med vanliga Golf erbjuds Grundversionen och Masters-versionen med de mindre motorerna och GT-versionen med de större motorerna.

Redan Grundversionen är välutrustad:

  • krockkuddar (7 st)
  • elektriskt inställbara sidobackspeglar
  • yttertemperaturmätare
  • kromdekor runt luftinsläppen
  • färddator
  • eco-HMI (bränsleförbrukningsrelaterad information i färddatorn)
  • elektroniskt stabiliseringsprogram (ESC)
  • förarstol inställbar i höjdled
  • elektriska fönsterhissar fram och bak
  • intervalltorkare bak
  • luftkonditionering
  • ratt inställbar i längd- och höjdled
  • mittkonsol med förvaringsfack
  • elektromekanisk parkeringsbroms med Auto Hold
  • XDS differentialspärr
  • däcktryckskontroll med varningslampa
  • nedfällbart asymmetriskt delat baksäte, med fjärrutlösning
  • elektromekanisk servostyrning med Servotronic hastighetsberoende reglering
  • damm- och pollenfilter
  • automatiskt varselljus
  • 5-tums pekskärm
  • gröntonade, värmeisolerande rutor
  • centrallås med fjärrkontroll
  • trötthetsvarnare
  • Pre-crash, passagerarskyddssystem
  • multikollisionsbroms

 

Hög säkerhetsnivå.

Som första kombimodell i världen, är nya Golf Variant försedd med nya multikollisionsbromsen, som för att minska rörelseenergin så mycket som möjligt automatiskt bromsar ner bilen om den är inblandad i en kollision.

Nytt är också det preventiva passagerarskyddssystemet Pre-crash som blir standard i Sverige. Om systemet identifierar att det föreligger risk för en kollision, spänner det automatiskt båda säkerhetsbältena fram för att säkerställa bästa möjliga skyddsverkan för krockkudde- och bilbältessystemen. Om en ännu mer kritisk situation inträffar, exempelvis om ESC-systemet ingriper på grund av kraftig över- eller understyrning, stängs sidorutorna (en smal spalt lämnas öppen) och soltaket. När rutorna och soltaket stängts nästan helt, kan sidokrockkuddarna och krockkuddarna avsedda för huvudena absorbera energin på ett optimalt sätt och på så sätt erbjuda ett så effektivt skydd som möjligt.

Nya Golf Variant Masters och GT har dessutom i Sverige bland annat adaptiv farthållare (ACC), inklusive Front Assist med autobromssystemet City Emergency Brake, och radiosystemet Composition Media, inklusive Bluetooth handsfree och audiostreaming, som standard – säkerhetshöjande finesser som gör körningen ännu mer avslappnad och underhållande. Som tillval erbjuds bland annat filhållningsassistenten Lane Assist och den senaste generationen av parkeringsassistenten Park Assist, liksom de automatiska belysningsfunktionerna Light Assist och Dynamic Light Assist.

Flera nya tillvalssystem har tillkommit: en progressiv styrservo, nyutvecklade, ergonomiska sportstolar (”ergoActive”), en ny typ av vindruta som ger ett ännu bättre skydd mot infrarött ljus (först ut i detta segment), liksom en ny generation informations- och underhållningssystem. För första gången i Golf Variant erbjuds också en körprofilsväljare med upp till fem lägen (”Eco”, ”Sport”, ”Normal”, ”Individual” och, i kombination med DCC plus, även ”Comfort”).

Infotainment och underhållning.

Alla infotainment- och underhållningssystem till Golf Variant är som standard utrustade med en pekskärm. Den nya generationen enheter kan fås i sex olika versioner och med tre olika skärmstorlekar: 5, 5,8 respektive 8 tum. De displayer som är 5,8 tum och större är försedda med närhetssensorer: så snart föraren eller framsätespassageraren för handen nära pekskärmen, växlar displayen automatiskt över från visningsläge till inmatningsläge. Displayerna har också en karusellvisningsfunktion med vilken man kan bläddra igenom listor eller CD-omslag i mediabiblioteket genom att svepa med handen över skärmen. Ett förstklassigt ljudsystem från Dynaudio och två olika gränssnitt för mobiltelefonen (”Comfort” och ”Premium”), finns också som tillval.

Sju överladdade, direktinsprutade motorer. Precis som för halvkombiversionen av nya Golf, står två helt nyutvecklade motorgenerationer till buds för Golf Variant. Som tidigare nämnts är alla de sju versionerna som standard utrustade med ett stopp/start-system (som sänker bränsleförbrukningen med upp till 4 procent) och har ett energiåtervinningsläge (som sänker CO2-utsläppen med ca 3 procent). Beroende på motor, levereras nya Golf Variant som standard endera med en 5- eller 6-växlad manuell växellåda. De flesta TSI- och TDI-motorerna går även att kombinera med den automatiska dubbelkopplingsväxellådan DSG.

Bensinmotorerna (TSI-motorer ur EA211-serien) utvecklar 105, 122 (bensin/E85) respektive140 hk. Alla motorerna till Golf Variant är mycket effektiva. Exempelvis 1,2 TSI BlueMotion Technology på 105 hk som i nya Golf Variant drar endast 5,1 l/100 km (med DSG: 5,0 l/100 km) vid blandad körning. Ändå har den en topphastighet på 193 km/h.

De nya dieselmotorerna (TDI-motorer ur EA288-serien), ser naturligtvis till att driva Golf Variant på ett extremt effektivt sätt. Effekten för dessa tre högteknologiska dieslar ligger på 105 hk, 110 hk respektive 150 hk. Det är inte bara den 110 hk starka TDI BlueMotion-versionen, som har en förbrukning på 3,3 l/100 km, som är mycket bränslesnål. Samtliga TDI-motorer är optimerade för en låg bränsleförbrukning och även motorn på 150 hk och med ett maximalt vridmoment 320 Nm uppnår en förbrukning på låga 4,2 l/100 km vid blandad körning.


2013-03-05

Tipsa en vän

Fyll i fälten nedan för att skicka ett tips till en vän

(*= Obligatoriska fält)


NYA VOLKSWAGEN I LAGER

Vi har alltid ett antal modeller med olika färg och utrustning
för direkt leverans


Sök ny Volkswagen

Det är nu exakt 20 år sedan

den första generationen Golf Variant introducerades på marknaden. Sedan dess har Volkswagen sålt 1,8 miljoner exemplar av denna praktiska modellversion.

Nya Golf Variant är en både sportig och elegant allroundbil som kombinerar låg bränsleförbrukning och dynamisk körprestanda med förstklassig kvalitet och mångsidighet.