Gå till innehållet

Kundmottagare

Här kan du läsa mer om yrket "Kundmottagare" och vad det innebär.

Att arbeta som kundmottagare på Bilmetro Lastbilar innebär att du är ansiktet utåt som bemöter våra kunder. Din främsta uppgift är att ge våra kunder en service utöver förväntan både i kundmottagningen och via telefon. Du tar emot kundens ärende i form av en beställningsorder, därefter bokar in tid på verkstaden, lämnar in- och ut färdiga bilar samt fakturerar.

Som kundmottagare arbetar du i team med reservdelspersonal och mekaniker. Det är viktigt att du har en god helhetsbild på verksamheten då du är den person som förser verkstaden med tillräckligt mycket arbeten. Du bör känna till dina kollegors kompetenser och kunna bedöma om lastbilen ska tas in på verkstaden eller om en servicebil ska skickas ut på plats.

Det är viktigt att du har en väl utvecklad förmåga för service samt lätt för att samarbeta. Som representant av vårt varumärke utbildas du kontinuerligt för att möta marknadens krav.

Håkan Hedvall - Kundmottagare i Borlänge



Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Min dag börjar klockan sju på morgonen. Vi är alltid två stycken kundmottagare som samarbetar och oftast kommer en av mina kollegor tidigare än mig. Han ställer i ordning lastbilar så att allt är på sin plats när mekanikerna börjar klockan sju.

När jag kommer till jobbet så är det full fart både gällande telefonsamtal och kunder i kundmottagningen. Ofta står det några kunder och väntar. Generellt kommer det in mycket servicebokningar och akutjobb. Större företag bokar ofta in flera bilar på service samtidigt. Detta innebär att man bör kunna ha flera saker igång samtidigt och arbeta bra även i stressade situationer.  

Jag har cirka 20 stycken kollegor i verkstaden som alla har god kompetens inom olika områden. Mitt ansvar när jag tagit emot en beställningsorder är att kolla vilka personer som arbetar och när det finns tid att genomföra arbetet. Ibland blir våra kunder stående efter vägen då måste man avgöra om en servicebil bör skickas ut eller om en bärgare behövs. 

Vad tycker du kännetecknar en bra kundmottagare?
Man måste vara socialt kompetent, lugn, noggrann och lyhörd. Det är inte alltid viktigast med det tekniska kunnandet, utan främst att lyssna till kunden. När en kund beskriver ett problem är det viktigt att kunna ställa rätt frågor för att få fram vad felet är. Det är också viktigt att kunna arbeta under högt tryck, flera saker händer alltid samtidigt och det gäller att hantera det på rätt sätt. 

Vad gör att du trivs på Bilmetro?
Jag har tidigare arbetat på reservdelssidan men det kändes helt rätt för mig att börja som kundmottagare. Bilmetro i helhet är en väldigt bra arbetsgivare. Mina kollegor gör att jag trivs bra här i Borlänge, vi har en bra gemenskap och känner varandra. Jag vill också kunna utvecklas inom mitt arbete och det får jag tillgång att göra här.