Gå till innehållet

Reservdelstekniker

Här kan du läsa mer om yrket "Reservdelstekniker" och vad det innebär.

Att arbeta som reservdelstekniker på Bilmetro Lastbilar innebär att du är ansiktet utåt som förser både externa och interna kunder med reservdelar. Du arbetar antingen i butiken, backoffice eller på lagret. Det kan hända att du varierar mellan dessa områden beroende på vilken anläggning och ort du arbetar på. Som reservdelstekniker tar du emot kunder via telefon samt på plats i kundmottagningen. Mycket reservdelar säljs också internt till verkstaden. Utöver detta arbetar du med att hålla ordning på lagret, packa upp gods samt hålla ordning i butiken.

Viktiga egenskaper hos en reservdelstekniker är ordningsam, utåtriktad och stresstålig. Du bör även ha en god samarbetsförmåga då du arbetar i team med kundmottagare och mekaniker. Som representant av vårt varumärke kommer du kontinuerligt utbildas för att möta marknadens krav.


Emelie Lantto-Eriksson - Reservdelstekniker i Gävle



Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Min arbetsdag börjar klockan sju på morgonen. Jag arbetar vid reservdelsdisken i butiken där jag i första hand tar hand om externa kunder i kundmottagningen och via telefon. Jag hjälper även till på lagret när det behövs. Vi får ofta gods på natten och då gäller det att packa upp reservdelarna direkt på morgonen så det ligger på plats när de behövs. I butiken finns det lite mer dekorationer och liknande till hytterna som exempelvis klädslar, gardiner, lampor men även kläder. Vi har även hydraulik som vi får en del förfrågningar kring. 

Jag arbetar även med att beställa reservdelar. När jag avslutar min arbetsdag klockan fyra så ser jag till att all förplanering är klar och beställningar genomförda inför nästkommande dag. Här på Laxgången i Gävle har vi också vi ett stort lager för begagnade reservdelar. Där kan jag även hitta delar till kunder som söker något specifikt.

Mitt arbete är mycket varierande som kräver att man stundtals är en god problemlösare. Ibland kan det vara svårt att förstå ett problem som uppstått hos en kund, då krävs lite forskning kring orsaken. Att lösa sådana situationer är också fascinationen med detta arbete, jag lär mig något nytt varje dag.  

Vad tycker du kännetecknar en bra reservdelstekniker?
Att man är serviceminded och tycker om att ha kundkontakt, både externt och internt i företaget. Man bör också vara lugn och pedagogisk, även i stressade situationer. Utöver detta krävs det givetvis att man har ett intresse. Det är många områden man måste lära sig för att kunna hjälpa våra kunder och det är nog svårt att ta till sig om man saknar intresset.

Vad gör att du trivs på Bilmetro?
Att jag ständigt får utvecklas. Det finns alltid något nytt att lära sig, delar och satser förbättras hela tiden. Utöver detta så är vi ett väldigt bra team här i Gävle och jag trivs mycket bra med dem.