Gå till innehållet

Scania V8 fyller 50 år

Styrkan, känslan och det omisskännliga ljudet – allt det bidrar till att den blivit en legend. Här är historien bakom Scanias V8 – som nu firar 50 år.

Publicerd 2019-02-19

När Scania presenterade sin 350 hk V8 i slutet av 1960-talet hyllades den som Europas starkaste dieselmotor för lastbilar, en ställning som den behöll i många år. Det var V8:an som gjorde Scania till King of the Road.

I början av 1960-talet gav Scania-Vabis 8- och 11-litersmotorer upp till 250 hk. Det var en effekt som klarade den växande fjärrtrafiken på kontinenten. Men Scania-Vabis tekniker insåg att dessa effekter snart inte skulle räcka till, inte minst i skogskörning och tung fjärrtrafik. Varför inte bli den första tillverkare som kunde erbjuda prestanda på en ny nivå?

Beslutet att gå vidare med en starkare motor togs 1962. Då pågick arbetet för fullt med en ny generation frambyggda lastbilar, som skulle presenteras 1968. En rak åttacylindrig motor skulle inte rymmas under den frambyggda hytten, det skulle inte heller en större sexa. Det gjorde att teknikerna överväga att bygga en V-motor. En sådan skulle kunna rymmas i samma ram och under samma hytt som den raka sexan på 11 liter.

Det resulterade i en stark men mycket kompakt motor: en 90-graders V8 med en slagvolym på 14,2 liter. Bengt Gadefelt, ingenjören bakom V8:an förklarade: “Vi insåg att runt 350 hk behövdes för att få bra körbarhet, det vill säga ungefär 100 hk mer än våra andra motorer.”

Körbarheten är ett mått på hur motorn beter sig under körning tillsammans med resten av drivlinan. För Scania-Vabis tekniker innebar bra körbarhet att lastbilen skulle:

- Kräva få växlingar i alla hastigheter
- Ha bra kraftreserv över hela varvtalsregistret
- Ha bra dragkraft vid låga motorvarv.

En motors toppeffekt är i allmänhet mindre viktig än dess körbarhet. Men vridmomentkaraktäristiken är avgörande för hur motorn uppträder. Scanias nya 14,2-litersmotor saknade egentligen motsvarighet bland dieselmotorer och var unik på flera sätt. Den konstruerades från början för turboladdning och dimensionerades för att få mycket bra livslängd.

Motorns utseende var också originellt, med de V-formade ventilkåporna på de separata cylinderhuvudena. Scania-Vabis tekniker satte effektbehovet till 350 hk, något som ingen europeisk konkurrent ens kom i närheten av.

Scania LB140-modellerna blev snabbt kända på marknaden. De kombinerade hög effekt med en vridmomentkurva som uppmuntrade till körning på lägre varvtal – vilket var både trivsamt och effektivt i ett tungt fordon. Många kunder uppskattade också V8-märket i grillen och det typiska kraftfulla mullret från motorn. Tillsammans med oslagbar driftsäkerhet och livslängd gjorde detta 14-liters V8-motorn till en sann legend.

Sedan Scania introducerade V8-motorn 1969 har den vidareutvecklats i många steg i linje med företagets strategi med ständiga förbättringar. Det har gjort att Scania kunnat möta såväl emissionslagstiftningen som kundernas krav på bränsleekonomi, att motorn ska vara lättservad och ha lång livslängd.

Den första V8-lastbilen, 140-serien, använde den ursprungliga 14,2-litersmotorn på 350 hk och ett vridmoment på 1 245 Nm. Dagens flaggskepp, modellerna R 730 och S 730, har en 16,4-liters V8 som uppfyller Euro 6 och ger 730 hk och 3 500 Nm. Bränsleförbrukningen är avsevärt lägre, liksom avgasutsläppen. Motorn finns med fyra effektnivåer för att passa alla tänkbara drifttyper i högeffektsegmentet. Motorerna på 520, 580 och 650 hk har dessutom avgasrening med enbart SCR-teknik (SCR-only), som ytterligare förbättrar driftekonomin.

Även om likheterna är begränsade mellan dessa motorgenerationer – förutom att de är världens starkaste V8-motorer för lastbilar – så har de en sak gemensam: modularisering. Modulariseringen innebär att kunderna kan välja fordon som är anpassade för varje enskild typ av drift. Eftersom varje enskilt fordon byggs för att motsvara varje kunds verkliga behov blir resultatet bästa möjliga combination av prestanda och kvalitet. Kunderna drar nytta av fordonets höga tillgänglighet, låga underhållskostnader och höga andrahandsvärde, vilket ökar produktiviteten och lönsamheten.

Länkar:

Läs hela nyheten här
V8 Motorprogram
Historiska filmer och bilder