Gå till innehållet

Bilmetro utvecklar försäljningsavdelningen

I höstens Bilmetroblad har vi valt att fördjupa oss inom vår verksamhet med fokus på vår försäljning och produkt. Vi träffade Thomas Wilhelmsson, en av Bilmetro Lastbilars mest rutinerade säljare och numera Key Account Manager.

Thomas har jobbat som säljare inom Bilmetro Lastbilar i 12 år. Från och med mars i år så har han en ny roll och han arbetar numera som Key Account Manager. Behovet av denna tjänst har vuxit fram inom organisationen i samband med utvecklingen av vår produkt samt den ökande förfrågan.

Grundtanken i Thomas tjänst är att han i första hand kommer arbeta med kunder som har en större fordonsflotta och vara mer involverad i den. Han kommer på så vis ha kontakt med ett mindre antal kunder men ha kontroll över ett stort antal lastbilar. På så sätt kommer Thomas kunna hjälpa Bilmetros kunder att kontinuerligt förändra sin fordonsflotta så den alltid är optimal ur ett kostnadsperspektiv beroende på kundens uppdrag.

- I och med den nya generationen Scania har vi fått en fantastisk produkt att jobba med, berättar Thomas. Med förbättrad aerodynamik och drivlinor har bränsleförbrukningen minskat mer för våra kunder än vad vi tidigare kunnat tro. Stora förbättringar har också genomförts gällande utrymme, sikt och säkerhet. Utöver det ligger också Scania i framkant gällande alternativa drivmedel. Nya generationen har verkligen tagit ett stort kliv framåt och responsen vi fått från marknaden och våra kunder har varit över förväntan.

En annan del i Thomas nya tjänst är att driva projekt inom olika områden. Ett projekt som redan är i rullning och mycket aktuellt är jämförandet mellan olika typer av bränslealternativ.
- Behoven för hållbarhet kommer att växa och vi vill ligga i framkant med god kunskap kring miljövänliga alternativ och även kostnaderna kring det, berättar Thomas. Han fortsätter: Vår första kund är just nu ute med en elhybrid inom distributionsbranschen och analysen kring denna bil ska bli mycket spännande att följa upp.

Med tjänsten som Key Account Manager ser Bilmetro Lastbilar en möjlighet att kunna utveckla sin kunskap kring produkten och öka tillgängligheten till sina kunder. Samt på så vis utveckla försäljningsavdelningen, för att kunna ge den bästa möjliga servicen till befintliga- och framtida kunder.

Bilmetrobladet nr 2-2019