Gå till innehållet

Ernst´s Express. Det gröna åkeriet.

Det är tidig tisdagsförmiddag och Bilmetrobladet är på väg från Gävle till Avesta i Dalarna. Under den tio mil långa sträckan hinner vi uppskattningsvis se tjugo tunga fordon. Minst fem av ekipagen vi passerar kommer från Ernst’s Express och bilarna är lätta att känna igen med sin karaktäristiska gröna färg.

Foto: Ateljé Linslusen / Therése Asplund

Vi ska träffa Roger Blom, VD på Ernst´s Express för att höra lite mer om deras körningar på sträckan Garpenberg Gruva - Gävle Hamn.
Det var i november 2014 som Ernst’s Express tecknade ett transportuppdrag med gruvföretaget Boliden om att årligen köra 300 000 ton slig från Garpenberg Gruva till Gävle Hamn. Uppdraget innebar att transporterna skulle köras på ett så klimatsmart sätt som möjligt med dagens utbud av förnyelsebara bränslen och i februari 2015 sattes fyra nya Scania R490 i drift.

- Våra 12 chaufförer trafikerar sträckan med sex lass slig per fordon och dygn. Bilarna är utrustade med högsta miljöklassade Euro 6 motorer och drivs på 100 % ren biodiesel. Det innebär en reducering av utsläppen av växthusgaser med 66 %. Bilarna tankar vi i vår egen biodiselanläggning som vi har i Garpenberg säger Roger Blom och fortsätter
- Än så länge är vi väldigt nöjda med bilarna. Påbyggnationerna är precis rätt avvägda för uppdraget och ger oss maximal lastkapacitet samt att drivmedelsförbrukning är över förväntan lägre än vad vi trott!
Service och reparationer sköts via Bilmetros verkstad i Gävle som ligger ett stenkast från Gävle Hamn så den delen fungera också smidigt och bra.

Ernst´s Express deltar även i projektet ”Elväg Gävle”, där en testanläggning för tung trafik med elhybriddrift är tänkt att uppföras utanför Storvik med den långsiktiga målsättningen att skapa en elväg mellan Gävle hamn och Storvik längs med E16. 

- I Dalarna finns många tunga industrier som trafikerar vägarna till och från Gävle Hamn. Det rör sig om ca 900 transporter per dygn. Går planerna i lås för projektet ”Elväg” kan en provsträcka vara i drift redan hösten 2015. Enligt mätningar bör då det fossila utsläppen minskas med ytterligare ca 80-90 %
- Detta är ett stort och viktigt uppdrag att vara engagerad i och som även ligger helt i linje med vår inriktning, att växa med tunga hållbara industri-transporter, mitt i vårt verksamhetsområde, avslutar Roger Blom.

Mats Wilhelmson, driftsansvarig för Boliden-bilarna samt Ingemar Backlund, chaufför

 Bilmetrobladet nr 1-2015