Gå till innehållet

Garpenberg Gruva - Underjordisk aktivitet

Garpenbergs gruva är Sverigs äldsta gruva som fortfarande är i drift. I början av 2011 tog Bolinden beslut om en kraftig expansion av verksamheten i Garpenberg. Expansionen kommer att genomföras fram till 2014 med full produktion i slutet av 2015. 

Garpenbergs gruva är Sverigs äldsta gruva som fortfarande är i drift. Här har man utvunnit metaller ända sen 1200-talet.  Gruvan är sen 1957 en del i Boliden koncernen. I Garpenberg bryts malm som innehåller zink, koppar, bly, guld och silver. I början av 2011 tog Bolinden beslut om en kraftig expansion av verksamheten i Garpenberg. Expansionen kommer att genomföras fram till 2014 med full produktion i slutet av 2015. 

Bilmetrobladet stämmer träff med Christopher Bexell -platschef på Porjus som har totalentreprenaden av lastning och transport i gruvan.
- Vi jobbar aktivt med miljötänkandet i vårt arbetssätt vilket är anledningen till att maskinparken är både ny och miljöanpassad säger Christopher.
- Sen 1,5 år tillbaka kör vi med sex stycken Scania. Det är en tuff miljö där nere. Grusvägarna, de tunga lassen och lutningen sliter självklart hårt på bilarna men vissa har redan gått drygt 7.500 timmar. Det är bra!

Efter genomgång av säkerhetsföreskrifterna bär det av nedåt. På 420 meter stannar hissen och en helt ny värld öppnar sig.
- Härifrån är det bil som gäller säger Christopher så hoppa in så åker vi ned till 800 meter där krossen ligger. Dit kör bilarna i skytteltrafik och där har ni möjlighet att prata lite med chaufförerna.



Vi hinner knappt ut ur bilen innan det börjar dåna i marken. En Scania 620 med 30 ton malm på flaket närmar sig krossen, backar smidigt upp och lossar sin last. Allt sker på mindre än en minut. Just vid krossen är det belyst men i övrigt är det beckmörk! Mäkta imponerade frågar vi om vi får byta några ord med chauffören. Hon visar sig heta Linda Lönnemyr och har jobbat här sen hösten 2011.
-Jag trivs jättebra här både med jobbet och med bilen. Jag fick börja köra Scania direkt när de levererades. Det är sällan några problem med den och nu kan jag inte tänka mig köra någon annan bil säger hon glatt och kör tillbaka ned på den mörka serpentinvägen för att hämta ett nytt lass med malm.

Vi åker vidare till verkstaden som ligger på 530 meter och träffar på Bilmetros egna mekaniker som för dagen heter Jonas Olsson.



- Vi är tre stycken mekaniker från Bilmetro Lastbilar som roterar här. Vi har bemanning fem dagar i veckan och även jour på helger om det behövs. Men just idag är det ganska lugnt. Jag har endast ett bakljusbyte att göra säger Jonas och visar oss istället reservdelslagret som ligger i direkt anslutning till verkstaden.
- Här finns mellan 300-400 artiklar. Det är Bilmetro tillsammans med Porjus som bestämt vilka delar som ska finnas, sen revideras det med jämna mellanrum.
På frågan om vilken reservdel som byts mest skrattar Jonas och säger utan att tveka
-Sidospeglar! Fast det är sånt som chaufförerna fixar själva.

Efter några lärorika timmar i gruvan är det dags att bege sig uppåt. Bilmetrobladet tackar för sig tar hissen upp till dagsljuset igen.

Bilmetrobladet nr 1-2013