Gå till innehållet

Bilmetro i Borlänge - Samarbete skapar framgång

I sommarens Bilmetroblad har vi valt att fokusera på vår verksamhet i Borlänge och hur de arbetar med att stärka det interna samarbetet för att kunna ge dig som kund optimal service. Bilmetrobladet träffade Anders Streymoy, servicechef och Peter Ljunggård, säljare på plats i Borlänge.

Att driva ett åkeri idag är en otroligt komplex verksamhet med allt vad det innebär. Det är ibland små marginaler som avgör, vilket vi är mycket medvetna om.

En optimal upplevelse för våra kunder startar med en bra produkt, berättar Peter. Den nya generationen Scania har det mesta. Vi har en fantastisk låg bränsleförbrukning på våra dieselmotorer och utöver det kan vi erbjuda ett av marknadens bredaste utbud av alternativa bränslen, vilket verkligen ligger i tiden. Vi har till exempel HVO, RME, Naturgas, Biogas, Etanol samt hybriddrift.

Peter jobbar dagligen med både stora och små åkerier, alla med olika behov av utrustning för sin verksamhet. Att bestämma sig att köpa en ny lastbil är ett stort steg för alla kunder, medan beslutsprocessen varierar mycket. Det kan ta allt från en vecka till ett år för en kund att bestämma sig, berättar han. När en kund är nöjd med sin specifikation, beställer Peter bilen. Scania bekräftar med leveransdatum och ordern fördelas vidare inom Bilmetro via Lars-Erik Malis som samordnar processen. I samråd med kunden börjar detaljplanen nu ta form. Delar ska beställas, lackas och levereras i god tid innan bilen står på gården och arbetet i verkstaden måste planeras så att våra duktiga mekaniker får förutsättningar att göra ett bra jobb. Alla medarbetare i denna process är viktiga pusselbitar för att du som kund ska få en optimal service hos oss.

Både Anders och Peter är överens om att den viktigaste delen för framgång är kommunikation, både inom företaget och ut mot kund. Hos Bilmetro i Borlänge genomförs leveranspulsmöten en gång i veckan, där både försäljning och servicemarknad deltar. Under dessa möten skapas en gemensam bild av leveransprojekten. Är alla delar beställda och levererade, vad är status på leverans från påbyggare, ligger vi i fas med bilen på verkstaden m.m.
Vår verksamhet vore ingenting utan våra kunder, och vi arbetar för att uppfylla deras behov, in i minsta detalj. Därför är det viktigt för oss att vårt samarbete internt fungerar sömlöst och det är något vi arbetar med att utveckla hela tiden, berättar Anders.

Han fortsätter, Bilmetro i Borlänge har otroligt duktiga mekaniker. De är skickliga på sitt jobb och att lyssna till kund på deras önskemål. Som tidigare nämnt så är varje lastbil unik. Vid beställningar av lastbilar med specialutrustning kan våra nybilsmekaniker ibland delta på möten med kund för att bidra med sin kunskap och komma med förslag. Det har varit mycket uppskattat av kunder.

Kommunikation och uppföljning är de viktigaste faktorerna för att få våra flöden att fungera, menar Anders och Peter. Vår vision är att ha korta ledtider genom god planering. I en leveransprocess är det många faktorer som påverkas och Bilmetro är alltid sist i denna kedja av leverantörer. Det gör att vi måste ha kontakt med såväl Scania som externa partners för att säkerställa kundens krav på leveranstid och kvalitét.

När bilen levereras till Bilmetro i Borlänge ska det inte finnas någon tvekan om vad som ska göras och av vem, för att snabbt, effektivt och med hög kvalitét utrusta bilen enligt kundens önskemål.

Bilmetro erbjuder sina kunder helhetslösningar. Genom bra teamwork internt kan de sy ihop ett optimalt paket för resp. åkeri. Från nybilsaffären till serviceavtal, påbyggnation på Bilmetro verkstad samt finansiering. Något Peter nyligen gjort väldigt bra tillsammans med teamet i Borlänge vilket resulterade i att ett pris mottogs tidigare i år under Scania Sales Awards.

Bilmetrobladet nr 1-2020