Gå till innehållet

Försäljningschef

Här kan du läsa mer om yrket "Försäljningschef" och vad det innebär.

Att arbeta som försäljningschef på Bilmetro innebär att du ansvarar för försäljningen av både nya och begagnade bilar, av ett eller flera märken. Vilket varumärke du ansvarar för varierar beroende på tjänst, ort och anläggning du är stationerad på. Oavsett märke utbildas du kontinuerligt inom varumärket och branschen.

Din uppgift är att coacha ditt säljteam till att uppnå både individuella och gemensamma mål, samt rapportera till din sektorchef. Du har kontakten med generalagenterna hos våra leverantörer samt driver försäljningskampanjer och samordning kring detta.


Mats Öhman - Försäljningschef Volkswagen Transportbilar i Gävle

Mats Öhman började arbeta som säljare på Bilmetro 1988. Sju år senare blev han ansvarig för Skoda och Seat. År 2001 gick han vidare till försäljningschef av alla märken på personbilssidan i Gävle. Där arbetade han tills april 2016 då han tog över tjänsten som försäljningschef av Volkswagen Transportbilar i Gävleborg.



Hur ser en vanlig dag ut för dig? 
Jag kommer till mitt arbete runt klockan halv åtta på morgonen. Då börjar jag med att gå igenom min mail och tittar hur våra anläggningar ligger till försäljningsmässigt, samt i volym och kundnöjdhet. Därefter samlar jag ihop mina säljare på anläggningen i Gävle och går igenom våra resultat och mål, samt diskuterar lösningar på eventuella problem. 

Därefter ringer jag kunder och går igenom alla upphandlingar, det tar oftast mest tid. Jag håller också koll på att alla bilar är registrerade samt arbetar med resultatanalyser och ser över rutiner. Jag planerar alltid två till tre månader framåt inför exempelvis premiärer av nya bilar, event, tävlingar samt resor tillsammans med kunder.

Hur skulle du beskriva ditt ledarskap?
Jag har gått många utbildningar inom ledarskap och arbetar med coachning både i grupp och individuellt. I form av utvecklingssamtal och analys av alla affärer som genomförs tar jag fram en personlig resultatanalys för varje säljare. Där tittar jag bland annat på om något är avvikande. Jag arbetar med att finnas tillgänglig för mina säljare när de stöter på problem. Jag ser min coachning som en viktig del till att hjälpa dem ta egna beslut och stå för dom.

Vad tror du krävs av en försäljningschef inom Bilmetro? 
Social kompetens och ha lätt för att bemöta olika typer av människor. Man bör också vara resultatinriktad och lyhörd. Det är också oerhört viktigt att ha produktkännedom om alla produkter. Givetvis handlar det om att kunna coacha dina säljare på rätt sätt. Att ge varje person rätt förutsättningar, arbeta med realistiska mål, ständigt följa upp resultaten och återkoppla.

Vad är roligast med ditt arbete?
Det är helt klart att träffa människor. Jag är en social person som inte endast vill arbeta på ett kontor. Jag tycker om att ha frihet under ansvar. Med det menar jag att jag vet vad som förväntas av mig och vad som krävs men jag väljer själv hur jag lägger upp det.

Vad gör att du trivs på Bilmetro?
Jag har alltid trivts på Bilmetro. Mina chefer har alltid givit mig ett bra förtroende, frihet under ansvar samt utvecklingsmöjligheter. Exempelvis när jag började arbeta i företaget hade jag ingen tanke på att bli försäljningschef. Men jag fick möjligheten via ansvaret med Skoda och sedan har det vuxit fram.