Gå till innehållet

Servicechef

Här kan du läsa mer om yrket "Servicechef" av personbilar och vad det innebär.

Att arbeta som servicechef på Bilmetro innebär att du ansvarar för verkstaden och kundmottagningen. Detta medför ett personalansvar på cirka 20-30 anställda beroende på vilken ort och anläggning du ansvarar för. Servicechefen är den som leder och utvecklar arbetet på verkstaden och i kundmottagningen. Verkstaden servar kunder till varumärkena Audi, Volkswagen person- och transportbilar, Skoda, Seat, Kia och Honda. Dock servar inte alla orter alla märken utan detta särskiljer sig något. Oavsett vilket märke du ansvarar för utbildas du kontinuerligt inom varumärket och branschen.
 Med ett stort personal- och budgetansvar ser servicechefen till att avdelningen når uppsatta mål och visar resultat till sektorchef. Servicechefen sköter också kontakten med våra generalagenter samt ser till att arbetet utförs enligt respektive märkes riktlinjer.

 

Daniel Fransson – Servicechef personbilar i Borlänge

Daniel Fransson började praktisera på Bilmetro i Hedemora när han gick i gymnasiet. Under hans tredje år på Fordonsprogrammet valde han inriktning mot reservdelar och började därefter arbeta extra inom detta område på Bilmetro i Hedemora och Borlänge. Två år efter det började han arbeta som servicerådgivare i Borlänge och 2005 tog han över tjänsten som verkstadschef. I Borlänge finns auktoriserad verkstad för Volkswagen, Audi och Skoda.


Hur ser en vanlig dag ut för dig?
Jag kommer till mitt arbete på morgonen och då börjar jag alltid med ett varv på verkstaden vidare till kundmottagningen. Jag vill säga hej till alla och kollar att rätt bemanning är på plats. Om någon är borta så ordnar jag detta.

Därefter går jag in på mitt kontor och kollar min mail samt kundnöjdheten på varje märke. Vårt mål är att de som lämnat in sin bil hos oss ska vara ”Utomordentligt nöjd”. De kunder som inte är det tar servicerådgivarna kontakt med för att se vad vi kan förbättra. 

Jag kontrollerar in- och utflöden, att vi får rätt betalt för våra arbeten. Samt signerar och bokför leverantörsfakturor. Utöver detta är det alltid cirka en till två kundcase som jag hjälper till med dagligen. Mina anställda kommer till mig när de behöver hjälp med detta. Två gånger i veckan har jag möte med Servicerådgivarna om vår anläggnings kundnöjdhet och pågående processer. Jag har även möte med verkstaden där de oftast handlar om praktiska saker som ska lösas.

Jag arbetar med budget och resultat kontinuerligt. Jag följer upp våra mål och rapporterar till sektorchefen. Mycket av mitt arbete går ut på att se till att vi efterföljer alla krav från våra generalagenter. Som Servicechef är det mycket att ha koll på och det innebär att man bör kunna hoppa in på olika ställen när det behövs.

Hur skulle du beskriva ditt ledarskap?
För mig är det viktigt att skapa en glad och rolig arbetsmiljö så att mina medarbetare trivs. Jag jobbar mycket med att alltid vara närvarande och delaktig. Jag är ödmjuk, håller mig oftast lugn och tänker igenom saker innan jag agerar. Som ledare innebär det även att man måste kunna stå upp och ta beslut.

Vad tror du krävs av en Servicechef på Bilmetro?
Det krävs att man är extremt social. Som Servicechef har man hela tiden med människor att göra och det måste man tycka om. Man måste vara duktig på att bemöta människorna och förstå branschen. Det handlar också om att kunna styra verksamheten själv så man bör vara en ledare och se vad som behövs för att nå framgång och vara uthållig i det. 

Som Servicechef behöver man förstå balansen mellan servicerådgivarna och verkstaden. Det vill säga att ha rätt antal bilar inne för att vara lönsam och hela tiden bevaka dom processerna.

Vad är roligast med ditt arbete?
Det är att jag själv får styra som om det var mitt företag. Jag får vara social med kunder och personal. Det är roligt att samarbeta med alla avdelningar, få allt att fungerar och skapa en bra stämning. Utöver detta har vi fina produkter att arbeta med, vilket är roligt. För mig, är en lyckad dag när alla processer har fungerat bra och alla medarbetare har haft en rolig arbetsdag.

Vad gör att du trivs på Bilmetro?
Bilmetro är en bra arbetsgivare. Mitt arbete är fritt och jag får ta eget ansvar. Det handlar om att leverera resultat och kundnöjdhet, i det hittar jag nya utmaningar hela tiden.