Gå till innehållet

Classic Cars


Här har vi samlat bilder och information om våra kära "VW Bubblor" och andra klassiska bilar, modell äldre, som finns inom Bilmetro. Sidan är under uppbyggnad och kommer fyllas på med mer material eftersom.

VW Bubbla 1200 Limousine. Årsmodell 1960.
Bilen är såld av Bil & Buss i Söderhamn och inbytt igen 1994. Bilen har haft en brukande ägare sen den var ny! Bilen står hos Bilmetro i Bollnäs.

Fakta 1960: 739 443 bilar tillverkas. Ch.nr. 2 801 614 - 3 551 044.
Blinkers ersätter pilarna • Ny blinkersspak • Ny säkerhetsratt • Ny styrsnäcka • Solskydden blir stoppade • Generatorn laddar 180 Watt istället för 160 • Dörrhandtag med tryckknappar • Wolfsburgmärket på framluckan ändras • Baksätet ändras för bättre komfort

VW Bubbla Lim 113. Årsmodell 1961.
Första ägare: Karl Anders Stenmark, Norrala. Andra ägare: Sven Eisten Stenmark, Norrala. Tredje ägare: Bilmetro AB. Bilen står hos Bilmetro i Hudiksvall.

Fakta 1961: 827 850 bilar tillverkas. Ch.nr. 3 551 045 - 4 400 051.
Saxomat införs på den Amerikanska marknaden, men går att beställa i Sverige • Ny motor 1200 cc, 34hk, 7:1 kompression • Bensinpumpen flyttas till höger om fördelaren • Generatorfoten blir löstagbar • Framblinkersglasen blir orangea på svenska modeller • Stötstängerna och ventillyftarna sitter inte längre ihop • Stötstängerna får smörjning • Ventilerna blir vinklade • Ny förgasare med automatchoke. (28 pict) • Bensintanken bli plattare och därmed bättre bagageutrymme fram • Kylfläkten får 28 blad • Bromsvätskebehållaren blir genomskinlig • Större värmerör • Solskydd och kurvhandtag tillkommer på passagerarplatsen • Nya kontakter till elsystemet • Bromsbanden bredare i fram.

VW Bubbla. Första registreringsdatum 14 april 1950.
Den första VW Bubblan som rullade i Krylbo. Reggad som -48 med egentligen tillverkad 1950. Nypris ca 6.000 kr. Denna Bubbla är även lite av en lokalkändis i Avesta då den är omskriven i denna tidningsartikel från 1978, Avesta Tidning [Öppnas som pdf 7.0 MB]. Jan Westlin i reportaget står som ägare av bilen även idag och jobbade på Bilmetro fram till sin pension 2014. Bilen står hos Bilmetro i Avesta.

Fakta 1950: 81 979 bilar tillverkas. Sverige importerar 8 259 st. 
Kromringarna runt bakljusglasen försvinner. Mahle autothermic-kolvar införs under året och i November försvinner Tygkuddarna som standard i baksätet. Sverige importerar sin första Typ2 den 4 oktober 1950. Sen importeras 142 stycken Typ2 innan året tar slut.

VW Bubbla. Årsmodell 1955.
Bilen står hos Bilmetro i Gävle.

Fakta 1955: 279 986 bilar tillverkas. Sverige importerar 25 234 st. Totalt 1 miljon tillverkade, varav Sverige har importerat ca 50 000 st. Karmann Ghia börjar tillverkas. 
Större bakljus • Dubbla avgaspipor • Bensintanken ändras och flyttas. Röret blir 60 mm • Framstolarna blir 3 cm bredare och ryggstöden blir justerbara i tre lägen • Värmeknoppen flyttar framåt • Batteriet 66 Ah • Ny böjd växelspak • Värmeratten flyttas till bredvid växelspaken • Handbromskabeln sitter nu direkt i handtaget • Kurvhandtagen på B-stolparna får plasthöljen • Ny ratt • Nya dörrar och klädsel • Nya yttre dörrhandtag med ett "veck" på mitten.