Gå till innehållet

SKODA spränger miljongränsen

2015 firar SKODA 120 år som bilmärke. Ett jubileum som tjuvstartas redan på denna sidan årsskiftet. För första gången någonsin säljer SKODA en miljon bilar under ett år.
- Det här är en milstolpe i vår historia och något som vi är mycket stolta över, säger SKODA-chefen Winfried Vahland.

18 december 2014 är en historisk dag för en av världens äldsta biltillverkare. Då levererades den miljonte SKODA-bilen till kund under ett och samma år.
- Varje miljon bilar producerade och sålda är en historisk milstolpe och demonstrerar styrkan i varumärket, säger Vahland. SKODA har med detta nått en ny dimension och är nu väl etablerad som en internationell volymtillverkare inom fordonsindustrin.

Företagets utveckling under de senaste två decennierna är en av de mest framgångsrika inom modern bilindustri. Sedan järnridån föll och SKODA slogs samman med Volkswagen Group 1991 har produktionen och försäljningen ökat sexfaldigt. Något som inneburit en återuppståndelse för ett av de längst bestående bilvarumärkena i världen. Rötterna går tillbaka till 1895 och den Tjeckiska staden Mlada Boleslav. Samma stad där SKODA än idag har sin största produktionsanläggning och där årets miljonte bil också tillverkades.

- Den här succén ska tillskrivas vårt starka modellprogram och allra mest goda insatser av våra 26 000 anställda världen över, säger Vahland. Hela det globala SKODA-teamet är stolt samtidigt som det sporrar oss att öka takten ytterligare i framtiden.

Den miljonte bilen som tillverkades i år var en vit SKODA Fabia, 1,2 TSI/110 hk. Jubileumsbilen donerades till den tjeckiska välgörenhetsorganisationen ”Life for Children” som stöttar utvecklingen av medicinteknik till förmån för svårt sjuka barn. Vilken organisation som skulle få ta emot bilen röstades fram av SKODAs anställda.

Att uppnå en miljon levererade bilar 2014 bevisar att SKODA fortsätter sin stadiga tillväxt och att den modelloffensiva strategin är framgångsrik. Sedan 2010 har SKODA förnyat hela sitt modellprogram samtidigt som man klivit in i nya viktiga segment. Från Citigo 2010 till nya Fabia som lanseras i Sverige 17 januari 2015.
- Vi kan idag erbjuda det mest attraktiva och moderna modellprogrammet någonsin, säger Vahland. Något som har visat sig i leveransstatistiken. Från 2010 till 2014 har leveranserna ökat med över 30 procent vilket gör SKODA till ett av världens just nu snabbast växande bilmärken.

Idag har SKODA en närvaro i över hundra länder. Kina har sedan 2010 varit bilmärkets enskilt största marknad och har under de första elva månaderna av 2014 stått för omkring en fjärdedel av årets leveranser.

I Sverige ser SKODA ut att befästa sin plats som landets sjunde största bilmärke. 2014 beräknar de 70 återförsäljarna från Kiruna i norr till Ystad i söder att leverera närmare 14.000 nya SKODA-bilar.

SKODA har ett helt nytt modellprogram. Nästa lansering sker den 17 januari med Nya Fabia.