Gå till innehållet

Nya Superb – en ny era för SKODA

Större, snyggare, säkrare och snålare. Igår samlades över 800 internationella journalister i Tjeckiens huvudstad Prag för att bevittna världspremiären av bilmodellen med flera stora ”S”. Nya SKODA Superb.
- Den här bilen symboliserar en ny era för SKODA, säger märkets högste chef Winfried Vahland.

I slutet av 1934 rullade den första bilen kallad SKODA Superb av produktionsbandet i Mlada Boleslav, Tjeckien. Igår, 80 år senare, samlades världspressen i Prag för att för första gången se den senaste versionen av modellen. SKODAs flaggskepp som idag mer än någonsin lever upp till innebörden av sitt latininspirerade namn ”Superbus” - vacker, oslagbar och magnifik.
- De senaste åren har vi förnyat och utökat vårt modellprogram. Nya SKODA Superb understryker vår ambition inom bilindustrins mellanklassegment. När det kommer till kreativitet och teknologi så når den här bilen en ny nivå och visar framtiden för varumärket, säger Vahland. Det här är en fantastisk bil som kommer att locka nya kunder, både privata och företag.

2001 återinfördes Superb som modell i SKODAs produktportfölj. Sedan dess har över 700 000 bilar av modellen sålts i sin första och andra generation. Den Superb som lanseras 2015 är en helt ny bil som blivit bättre på i stort sett alla områden.

Med sin nya design, inspirerad från konceptbilen ”SKODA VisionC” som visades på bilsalongen i Genève 2014 har bilen fått nya proportioner och en mer emotionell framtoning. Chefsdesignern Jozef Kaban (som innan SKODA bland annat designade Bugatti Veyron) förklarar.
- Hjulbasen har utökats med 80 millimeter samtidigt som överhänget fram har minskats med 61 millimeter jämfört med tidigare. Detta är en av förändringarna som ger bilen en mer dynamisk elegans.

Ny design

Nya Superb är 4,861 meter lång vilket är 28 millimeter längre än föregående modell. Bilen har också blivit 47 mm. bredare till 1,864 meter samtidigt som höjden ökats med sex millimeter till 1,468 meter.

Fronten på nya Superb uttrycker kraft och självförtroende. Grillen, de distinkta strålkastarna och den genomarbetade frontarkitekturen har designats för att skapa en ökad optisk bredd samtidigt som motorhuven har en kraftfullt formade konturer.

Sidlinjerna på bilen framhäver en elegans och dynamik. En skarp tornadolinje sträcker ut bilen och skapar effektiva kontraster mellan mörka och ljusa ytor. Den svagt sluttade taklinjen ger bilen ett coupé-liknande utseende som tillsammans med de stora hjulen skapar ett exklusivt uttryck.

Bakpartiet på nya SKODA Superb ger också det uttryck för självförtroende och kraft. De två-delade, breda baklyktorna har LED-teknologi som standard och formar SKODAs karaktäristiska C-formsljus i mörker.

Den helt omgjorda interiören tar upp de essentiella designdetaljerna från exteriören. Med sina horisontella linjer får den redan rymliga kupén en ännu mer generös känsla. Tydliga former, precist hantverk och materialval i hög kvalitet skapar en lyxig upplevelse av att sitta i bilen.

Större utrymmen

Utrymmet i nya Super har ännu en gång utökats jämfört med sin redan rymliga föregångare. Föraren får njuta av ytterligare 39 mm. armbågsutrymme samt mer huvudutrymme. Med sina 157 mm. benutrymme bak kvalar Superb in i en egen division, nästan dubbelt så stort som för närmsta konkurrent. Huvudutrymmet mäter 980 mm. vilket ingen annan bilmodell kan mäta sig med. Armbågsutrymmet bak har utökats med 69 mm. I sitt sedanutförande har Superb hela 625 liters bagageutrymme vilket är 30 liter mer än sin föregångare.
Nya Superb är märkets första modell att erbjuda adaptive Dynamic Chassis Control (DCC) inkluderat Driving Mode Select. Nytt är också luftkonditioneringssystemet med tre-zons air condition som ger optimal temperaturkontroll och hög luftkvalitet i kupén. Självklart kommer Superb med en rad tillval som bland annat elektroniskt panoramaglastak, fjärrstyrd motor-, kupé och vindrutevärmare. Även vindrutespolarna är uppvärmningsbara för de riktigt kalla månaderna.

Istället för ett paraply i vänster bakdörr får nya Superb nu ett paraply i vardera framdörr. Den nya elektroniska bakluckan kan öppnas genom att föra foten i luften under bilens bakparti. Denna funktion är kopplad till bilens nyckellösa system KESSY.

Bilen får den senaste versionen av Park Assist för automatisk parkeringshjälp samt backkamera. Den traditionella handbromsen är utbytt mot en elektronisk handbroms som standard.

Totalt återfinns fyra nya Infotainment-system i nya Superb som baseras på Volkswagen Groups MIB-teknologi (Modularer Infotainment-Baukasten). I navigationssystemet Columbus finns en integrerad höghastighetsuppkoppling mot Internet, baserad på LTE-standard.

Bilen kan också kopplas ihop med en Smartphone där applikationer kan manövreras via navigationssystemets touchscreen. SmartLink inkluderar MirrorLink, Apple CarPlay och Android Auto.

SmartGate, som utvecklats av SKODA innebär att en mängd data från bilen kan tankas över eller läsas direkt i din Smartphone. Nya SKODA Media Command app och Wi-Fi-hotspot som finns integrerad i Columbus-systemet gör det möjligt att också sköta infotainmentsystemet från baksätet. Ljudsystemet i bilen är ett Canton Sound System med tolv högtalare och 610 W. effekt.

Nya Superb får hela 29 Simply Clever-lösningar som gör livet lite enklare för förare och passagerare. Förutom de vanligt smarta lösningarna adderas 23 nya funktioner på nya Superb varav tio är helt nya för märket. Bland dessa kan nämnas utfällbar dragkrok, plats för Ipads i baksätet, lösning för att öppna 05 liters flaskor med en hand när du kör, plats för 1,5 liters flaskor i dörrarna bak. Baksätet kan fällas från bagaget, även passagerarsätet fram kan fällas helt framåt för att lasta långa föremål. Utöver det tillkommer en rad lastningslösningar, isskrapa i tanklocket och ett skydd för att tanka fel drivmedel. Bland annat.

Nytt motorprogram

Motorerna i nya Superb har blivit upp till 30 procent mer effektiva när det kommer till utsläpp och förbrukning. SKODA Superb GreenLine förbrukar endast 3,7 liter/100 km. med ett utsläpp på 95 g. CO2/km. Bilen är upp till 75 kilo lättare än sin föregångare samtidigt som aerodynamiken har förfinats. Kombinationen av 20 procent mer effekt, minskat luftmotstånd och viktreducering ger också positiva resultat i körupplevelsen.

Bilen har direktinsprutade turbomotorer baserade på MQB-teknologi (fem TSI-bensinmotorer och tre TDI common-rain dieselmotorer). Alla drivlinor är EU6-klassade, har start-stopp-teknologi och bromsenergiåtervinning som standard.

Bensinmotorerna har en effekt mellan 125 och 280 hästkrafter och dieselmotorerna mellan 120 och 190 hästkrafter. Förutom instegsversionen av bensinmotorn går samtliga motorer att få med modern dubbelkopplingslåda. Fyra motorer kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift baserad på Haldex generation fem.

Säkerhetsnivån i nya SKODA Superb är imponerande. Elektronisk stabiliseringskontroll inklusive Multi-Collision Brake är standard. För EU-länderna gäller även Front Assist med autobroms och automatisk däcktryckskontroll som standard. Bilen har nio krockkuddar och genomgående trepunktsbälten med bältesvarnare samt huvudstöd med whiplash-skydd.

Utöver detta kommer nya Supberb att utrustas med en rad aktiva säkerhetssystem såsom Adaptiv farthållare, Crew Protect Assist som optimerar säkerheten för förare och passagerare innan en kollision. Lane Assist håller bilen i sin körbana och Traffic Jam Assist hjälper till att öka säkerheten och komforten under körning med många start och stopp. Nya Emergency Assist aktiveras om föraren blir oförmögen att bromsa efter en kollision och ser till att bilen stannar helt medan Blind Spot Detect och Rear Traffic Alert hjälper föraren att hålla koll på fordon i döda vinkeln och bakom bilen. Självklart finns också trötthetsvarnare och trafikskyltsavläsning i nya Superb.

Världspremiären för nya SKODA Superb visade modellen i sedanutförande. Lansering av bilen sker på de första europeiska marknaderna i sommar. I Sverige lanseras nya SKODA Superb i slutet av sommaren, då också i kombiutförande. Svenska priser på bilen är ännu inte fastställda.