Gå till innehållet

Nytt rekordår för Skoda – 1,04 miljoner bilar sålda 2014

För första gången någonsin levererar SKODA över en miljon bilar på ett år. Den totala försäljningen uppgick under 2014 till 1 037 200 bilar vilket är en ökning med 12,7 procent från 2013. I Sverige levererade SKODA 13 339 bilar vilket innebär det fjärde bästa året någonsin och en ökning på 9,5 procent jämfört med 2013. 

SKODA spurtade starkt i slutet av 2014 och noterade sin bästa december någonsin (+16,9%). Totalt 81 900 bilar levererades vilket innebar att drömgränsen på en miljon kundlevererade bilar under ett år kunde sprängas redan torsdag 18 december. Därefter seglade den tjeckiska biltillverkaren in ytterligare leveranser och stängde året med ett totalt leveransresultat om 1 037 200 bilar. Det är det bästa året någonsin i företagets 119 år långa historia (est. 1895).
- SKODA har stått starkt under ett tufft 2014 vilket har inneburit att vi har kunnat fortsätta att växa framgångsrikt, säger SKODA-chefen Winfried Vahland.
- Genom att leverera över en miljon bilar har vi nu etablerat oss i ”Champions League” av internationella volymtillverkare.

Vahland betonar vikten av modelloffensiven som SKODA inledde 2010. Sedan dess har hela modellportföljen uppdaterats och utvidgats.
- Vi har idag en helt ny line up av modeller och har även tagit steget in i segment där vi tidigare inte har funnits vilket har gjort att nya målgrupper hittar oss. Vi gläds åt framgångarna så här långt men jag lovar att vi inte kommer att ta vår fot från gaspedalen än.

Första bilen ut i modelloffensiven de senaste åren var Citigo. Ett nytt segment för SKODA, liksom uppföljaren Rapid och Rapid Spaceback. Därefter har varumärket lanserat en ny generation Octavia i en rad olika versioner, RS, Scout, GreenLine, G-tec. Närmast på tur står nya Fabia och Fabia Combi som lanseras i Sverige 17 januari och följs av en helt ny SKODA Superb. Modellutbudets stora flaggskepp som har sin världspremiär 17 februari i Prag.
- Attraktionen för våra modeller och vårt varumärke är större än någonsin, säger SKODAs försäljnings- och marknadsdirektör Werner Eichhorn. Vi har lyckats öka vår marknadsandel på nästan samtliga av våra marknader.

På den marknad där SKODA ökade mest under 2014 var Kina. Även där blev det ett nytt leveransrekort för den tjeckiska biltillverkaren. 281 400 bilar levererades på den kinesiska marknaden vilket innebär en ökning på fantastiska 24 procent.

Även i Sverige får de nya SKODA-modellerna ett varmt mottagande. 2014 sålde SKODA 13 339 nya bilar på den svenska marknaden. Det är det fjärde bästa året någonsin.

2015 väntar en tidig lansering av tredje generationens Fabia, en klar favorit hos svenska bilköpare och en modell som de senaste tio åren varit den mest sålda modellen i segmentet. Efter det väntas en ny generations Superb, SKODAs största bil som lovas bli något alldeles extra.

- Vi har en bra volymtrend och gläds åt många modeller som passar bra för svenska kunder, säger SKODAs Sverigechef Anders Bergman. Octavia säljer bra och i Scoututförande har den bilen blivit en riktig Sverigefavorit. Nu får vi en ny Fabia som är en viktig volymmodell för oss samt en ny Superb som blir oerhört viktig både på privatmarknaden och för tjänstebilsförare.