Gå till innehållet

Säljstart för två Sverigefavoriter

Volkswagen i Sverige har nu öppnat orderböckerna för två förväntade storsäljare, Passat Alltrack samt Laddhybriden Passat GTE

Med stor marginal utsågs i våras nya Volkswagen Passat till ”Årets Bil 2015” av en namnkunnig europeisk jury. I höst och i början av 2016 lanseras två nya versioner av denna storsäljare och förförsäljningen i Sverige har redan startat.

– Passat är redan en av Sveriges mest sålda bilar och har haft en stark utveckling sedan den nya generationen lanserades förra året. Med fyrhjulsdrivna Alltrack och laddhybriden GTE får vi nu ett mycket komplett Passat-program med versioner som täcker de flesta behov som de svenska kunderna kan tänkas ha, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Passat Alltrack – andra generationen

Den första generationen av Passat Alltrack lanserades våren 2012 och blev genast en succé på den svenska marknaden. Konceptet med kraftfulla, effektiva motorer, fyrhjulsdrift, DSG-växellåda, högre markfrigång och offroad-egenskaper föll svenskarna i smaken. Andra generationens Passat Alltrack lanseras i höst och går redan nu att beställa. Det rekommenderade cirkapriset är från 333 700 kronor, det vill säga under 7,5 basbelopp som är en gräns för många tjänstebilsförare.

– Passat Alltrack är utan tvekan ett koncept som passar svenskarnas behov och de förhållanden vi har här i Sverige. Vi ser verkligen fram emot att lansera Passat Alltrack senare under året, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Tre direktinsprutade motorer erbjuds: en bensindriven turbomotor (TSI) och två turbodieslar (TDI). Alla uppfyller den europeiska utsläppsnormen Euro 6. Den kraftfulla TSI-motorn utvecklar 220 hk och de vridmomentstarka TDI-motorerna levererar 190 hk respektive 240 hk. Alla tre är som standard utrustade med 4MOTION fyrhjulsdrift och en DSG-växellåda med dubbla kopplingar.

Eftersom bilen är baserad på den nya, 8:e generationen av Passat står ett brett utbud av förarassistans- och infotainmentsystem till förfogande också för Alltrack-versionen. Exempelvis är den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake standard.

Fakta Passat Alltrack GT, TSI 220

Motor: Turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI), 2,0 liter
Drivning: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda: 7-växlad DSG
Effekt: 220 hk
Vridmoment: 350 Nm vid 1 500-4 400 varv/minut
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,9 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning: 157 g/km
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Rek. cirkapris: från 333 700 kronor

Fakta Passat Alltrack GT, TDI 190

Motor: Turboladdad och direktinsprutad dieselmotor (TDI), 2,0 liter
Drivning: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda: 6-växlad DSG
Effekt: 190 hk
Vridmoment: 400 Nm vid 1 750-3 000 varv/minut
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,1 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning: 135 g/km
Max släpvagnsvikt: 2 200 kg
Rek. cirkapris: från 333 700 kronor

Fakta Passat Alltrack GTS, TDI 240

Motor: Turboladdad och direktinsprutad dieselmotor (TDI), 2,0 liter
Drivning: 4MOTION fyrhjulsdrift
Växellåda: 7-växlad DSG
Effekt: 240 hk
Vridmoment: 500 Nm vid 1 750-2 500 varv/minut
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,5 l/100 km
CO2-utsläpp, blandad körning: 145 g/km
Max släpvagnsvikt: 2 200 kg
Rek. cirkapris: från 405 000 kronor

Passat GTE – Passat som laddhybrid

För första gången erbjuds Passat nu också som laddhybrid. Passat GTE, som i Sverige klassas som supermiljöbil, kommer som både sedan och Sportscombi och kan köras upp till 50 km i helelektriskt läge. Passat GTE lanseras på den svenska marknaden i början av 2016, men är beställningsbar redan nu. Det rekommenderade cirkapriset är från 409 900 kronor (Sportscombi: 419 900 kronor), exklusive supermiljöbilspremien på 40 000 kr.

Passat GTE är en intelligent mix av långfärdsbil och utsläppsfri drivning. I GTE-läget har denna Volkswagen dessutom en mycket sportig karaktär. Laddhybriddrivningen består av en turboladdad direktinsprutad bensinmotor (TSI) kombinerad med en elmotor som hämtar sin laddning från ett litiumjonbatteri. TSI-motorn på 1,4 liter utvecklar en effekt på 156 hk och elmotorn upp till 115 hk. Tack vare batteriet kan Passat GTE köras upp till 50 km på el, och då alltså helt utan lokala utsläpp. Med ett enkelt knapptryck kan föraren också aktivera det helelektriska drivläget (E-Mode) när som helst, exempelvis den sista biten på en långfärd där resmålet ligger i stadsmiljö.

Passat GTE kan köras i 4 olika lägen: ”E-Mode”, ”Hybrid”, ”Battery Charge” och ”GTE”. På instrumentinsatsens multifunktionsdisplay kan föraren se vilket drivläge som är aktivt.

Passat GTE startas automatiskt i ”E-Mode” (utom när batteriet inte är tillräckligt laddat för detta eller om utomhustemperaturen är för låg, då istället TSI-motorn tar över direkt). När batteriets laddning sjunkit till sin miniminivå eller det krävs extra mycket kraft, slår drivningssystemet automatiskt över till ”Hybrid”-läget. I detta läge stängs ”E-Mode” av och Passat GTE fungerar som en klassisk fullhybrid som laddar batteriet med hjälp av bromsenergiåtervinning och automatiskt använder TSI-motorn och/eller elmotorn, beroende på körsituationen. I detta läge hålls batteriets laddningsnivå på en konstant nivå. Allt föraren då behöver göra för att gå över till ”E-Mode” är att trycka på knappen till vänster om växelspaksknoppen.

Förutom lägena ”E-Mode” och ”Hybrid”, kan man även välja ytterligare ett läge i infotainmentsystemets meny, nämligen ”Battery Charge” (batteriladdning). I detta läge laddas högspänningsbatteriet när man kör.

Genom ett enkelt tryck på ”GTE”-knappen (som också sitter till vänster om växelspaksknoppen) kan föraren gå över till ett läge som gör Passat GTE riktigt sportig. Det man märker är att karakteristiken för gaspedalen, växellådan och styrningen då blir sportigare. I kombination med DCC (tillval), blir chassit styvare. Samtidigt får TSI-motorn en mer prestandainriktad karaktär. I GTE-läget arbetar dessutom TSI-motorn och elmotorn tillsammans, så kallad ”boosting”, för att tillhandahålla hela systemeffekten på 218 hk och det maximala vridmomentet på 400 Nm.

Prestandan levereras både effektivt och miljöfokuserat: förbrukningen enligt NEDC-körcykeln (som används för hybridbilar) ligger på 1,6 l/100 km och 12,2 kWh/100 km. Dessa värden motsvarar ett utsläpp på 37 g CO₂/km. I kombination med TSI-motorn är räckvidden över 1 000 km på full tank (50 liter) och fulladdat batteri.

Batteriet har en kapacitet på 9,9 kWh och det finns två olika sätt att ladda det via laddningsuttaget i kylargrillen:

  1. Den standardlevererade laddningskabeln sätts i ett vanligt 230-voltsuttag. batteriet laddas då med växelström från elnätet med en effektnivå på 2,3 kW. Ett helt urladdat batteri kan laddas upp till 100 % av sin kapacitet på 4 timmar och 15 minuter.
  2. Volkswagen erbjuder också en så kallad wallbox som kan placeras på väggen i exempelvis ett garage eller carport och som laddar batteriet med en effektnivå på 3,6 kW. Med denna metod tar det endast 2 timmar och 30 minuter att ladda ett urladdat batteri fullt. Det finns också allmänna laddningsstationer där man, precis som med en wallbox, kan ”tanka” sin elbil på samma effektnivå; 3,6 kW.

Passat GTE är som standard utrustad med en 6-stegad DSG-växellåda med tre kopplingar (dubbla kopplingar plus en frikoppling) speciellt utvecklad för hybriddrivning. Bilen accelererar från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder och har en topphastighet på 225 km/h (i E-Mode: 130 km/h).

Även Passat GTE baseras på den 8:e generationen av Passat vilket innebär att den erbjuds med samma rika säkerhetsutrustning. En karakteristisk detalj i designen är de C-formade varselljusen i fronten. Bland standardutrustningen finns LED-strålkastare, infotainmentsystemet ”Composition Media” och den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist inklusive autobromsen City Emergency Brake. Den digitala instrumenteringen ”Active Info Display” är exempel på tillval. Passat GTE kan utrustas med dragkrok och har en maximal släpvagnsvikt på 1 700 kg.

Fakta Passat GTE

  • Motor: Turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI), 1,4 liter
  • Drivning: Framhjulsdrift
  • Växellåda: 6-växlad DSG
  • Effekt: Bensinmotor: 156 hk, elmotor: 115 hk, systemeffekt: 218 hk
  • Vridmoment: 250 Nm vid 1 600-3 500 varv/minut (vid "boosting": 400 Nm)
  • Bränsleförbrukning, blandad körning (NEDC): 1,6 l/100 km
  • Elförbrukning, blandad körning (NEDC): 12,2 kWh/100 km (Sportscombi: 12,4 kWh/100 km)
  • CO2-utsläpp, blandad körning (NEDC): 37 g/km
  • Max släpvagnsvikt: 1 700 kg
  • Rek. cirkapris: från 409 900 kronor (Sportscombi: 419 900 kronor), exklusive supermiljöbilspremien på 40 000 kronor