Gå till innehållet

Säljstart för nya Volkswagen up!

Vassare och ännu färgstarkare – nya up! är nu beställningsbar på den svenska marknaden. Nydesignade karossdetaljer, nya färger, nya fälgar och nya möjligheter till individualisering samt en ny motor med vässad prestanda och högre vridmoment karaktäriserar nya up!.  

Volkswagens minsta modell up! har varit en av de mest framgångsrika småbilarna i Europa de senaste fem åren. Modellen har ständigt tillhört toppen av sitt segment på flera marknader, däribland Sverige där den lanserades i början av 2012. I Sverige har hittills 6 900 exemplar av up! registrerats. Modellen har också skördat stora framgångar utanför Europa, bland annat i Brasilien, Japan och Sydafrika.

10 viktiga fakta om nya up!

  1. Mer dynamik och mer individualitet: Volkswagen lanserar en omfattande uppgradering av sin framgångsrika cityspecialist.
  2. Mer effekt: Den nya 90 hk starka TSI-motorn matchar prestandan för den första Golf GTI-modellen, men har en bränsleförbrukning på endast 4,7 l/100 km. 
  3. Ny look: up! har fått nya stötfångare, ny diffusor bak, sidobackspeglar med inbyggd blinker, nya strålkastare med LED-varselljus och nya baklyktor. 
  4. Rätt up! för alla och envar: Omfattande möjligheter till individualisering med 13 exteriörfärger, 3 färger för taket och 5 olika designer för instrumentpanelen. 
  5. Bättre anslutningsmöjligheter: Nytt radiosystem – ”Composition Phone” – och smartphone-integrering för optimal uppkoppling och anslutning.  
  6. Perfekt kupémiljö: Multifunktionsratt och Climatronic med Pure Air-system är nya tillval. 
  7. Orienteringsbelysning i kupén: Ny orienteringsbelysning i vitt (high up!), orange (cross up!) eller blått (e-up!). 
  8. Snart här: Nya up! är nu beställningsbar på den svenska marknaden och har premiär hos återförsäljarna under den senare delen av oktober. 
  9. Versioner i Sverige: I Sverige kommer versionerna high up!, eco-up!, cross up!, load up! och e-up! att erbjudas. e-up! är klassad som supermiljöbil.
  10. Mer för pengarna: Grundpriset för nya up! ligger kvar på samma nivå som för föregångaren. 

Uppgraderad design och nya interiördetaljer
Alla modellversioner av uppgraderade up! stoltserar med nya strålkastare (med LED-varselljus som standard), nya stötfångare, en effektfull diffusor bak, nydesignade baklyktor, nya backspegelkåpor med integrerad blinker, nya färger och ny dekor för instrumentpanelen samt ny sätesdesign. En annan nyhet är automatisk inställning för halvljus, instrument- och reglagebelysning (inklusive ”coming home/leaving home”-funktion samt regnsensorer) som dessutom är standard i nya up!. Dimljuset innehåller nu även kurvljus.

Volkswagen erbjuder för första gången också multifunktionsratt och Pure Air Climatronic (automatisk klimatanläggning) som tillval till up!. Pure Air innehåller en luftkvalitetssensor med ett aktivt biogenfilter som håller luftkvaliteten i kupén på konstant hög nivå och förhindrar att föroreningar, svampsporer och allergener kan passera in genom systemet.



Ny turbomotor

Tidigare bestod utbudet av två 3-cylindriga motorer med flerpunktsinsprutning (MPI) som levererar 60 respektive 75 hk. Med nya, sportiga 1,0 TSI på 90 hk har denna duo av 1,0-litersmotorer nu utökats till en trio. Helt eldrivna e-up! har en motor som utvecklar 82 hk. Och den som föredrar fordonsgas kan fortfarande välja eco up! (68 hk).

Den nya motorn till up! är ett effektivt drivsystem: 1,0 TSI. Denna turboladdade och direktinsprutade bensinmotor utvecklar 90 hk. Det maximala vridmomentet på 160 Nm finns tillgängligt från 1 500 v/min. 3-cylindriga 1,0 TSI är den första turboladdade motorn till up! och också den kraftfullaste hittills. Den ger bilen en topphastighet på 185 km/h och en acceleration 0 till 100 km/h på endast 9,9 sekunder. Denna up! strävar till och med efter att matcha körprestandan för den första modellen av Golf GTI.

Prestandan kombineras med hög effektivitet: bränsleförbrukningen på 4,7 l/100 km, motsvarande 108 g CO2/km, innebär att up! 1,0 TSI kan köras upp till hela 800 km på en tank. Det framstickande ändröret är ett tydligt tecken på sportigheten hos denna den mest kraftfulla versionen av up! hittills.

Versioner på den svenska marknaden

På den internationella marknaden finns det totalt sju modellversioner att välja mellan: take up! (grundversion), move up! (mellanversion) och high up! (toppversion) som tillsammans med eco-up! (gasdrift) alla finns både som 2- och 4-dörrars. De övriga versionerna cross up! (med terrängattribut), load up! (transportbil med formpressad mellanvägg) och e-up! (100 % eldrift) erbjuds som 4-dörrars. Precis som föregångaren erbjuds endast den mer exklusiva toppversionen high up! på den svenska marknaden. Den går att få med en motor på 75 eller 90 hk.

Nya high up!, eco-up! och e-up! är nu beställningsbara och går att bygga i konfiguratorn ”Bygg din bil“ på www.volkswagen.se. Premiären hos Volkswagens återförsäljare sker under senare delen av oktober.

75-hästarsversionen av high up! kommer från och med vecka 44 även att erbjudas med automatväxellådan ASG (inklusive start- och stoppsystem). Vid årsskiftet kommer dessutom cross up! att erbjudas. På den svenska marknaden är helt eldrivna e-up! klassad som supermiljöbil.

Rekommenderade cirkapriser: 

  • high up! 75 hk: från ca 129 900 kr
  • high up! 75 hk automat: från ca 139 900 kr (preliminärt pris, säljstart vecka 44)
  • high up! 90 hk: från ca 134 900 kr
  • eco up!: från ca 162 500 kr 
  • e-up!: från ca 279 900 kr (exklusive supermiljöbilspremien på 40 000 kr)

Rik standardutrustning
Toppversionen high up! är rikt utrustad från start. Här följer en översikt över nyheterna:  

  •  LED-varselljus och LED-skyltbelysning
  •  Sidobackspeglar med inbyggd blinkers 
  •  Kromlist mellan strålkastarna  
  •  Den svarta, högblanka dekoren på mittkonsolen (med reglage till värme och ventilation plus reglage till tillvalsklimatanläggning och radio) ramas in av en smal kromlist  
  •  Ett nyutvecklat radiosystem ”Composition Phone” 
  •  USB-port 
  •  Större multifunktionsdisplay  
  •  6 högtalare 
  •  Dimljus med integrerat statiskt kurvljus 
  •  De nya 15-tums lättmetallfälgarna ”Radial” 
  •  Automatisk inställning för halvljus, instrument- och reglagebelysning, inklusive ”coming home/leaving home”-funktion samt regnsensorer 
  •  Ett nyutvecklat orienteringsbelysningssystem (vitt ljus) 
  •  Individualiserad instrumentpanel med fem olika versioner av ”Pixel”-designen 
  •  Till den nya standardutrustningen för cross up! hör en instrumentpanel i ”cross-look” och orienteringsbelysning (orange).  
  •  e-up! kännetecknas av sin nya instrumentpanelsdesign ”Shark Skin” och orienteringsbelysning (blå) 

Sedan tidigare är manuell AC och autobroms standard i samtliga versioner på den svenska marknaden. Autobromsen ”City Emergency Brake” aktiveras automatiskt i hastigheter under 30 km/h och upptäcker risken för en annalkande kollision med hjälp av en lasersensor. Beroende på bilens hastighet och körsituationen kan säkerhetssystemet genom automatiska bromsingrepp minska eller helt eliminera risken för svåra olyckor.

Nytt radiosystem

Volkswagen har arbetat om smartphone-integreringen från grunden. En ny infotainmentgeneration har tagits fram – till high up! är systemet ”Composition Phone” med en 5-tums färgdisplay standard. Systemet har dubbla mottagare, AUX IN-ingång och ett uttag för SD-minneskort och ett Bluetooth-gränssnitt med handsfree-funktion.

Composition Phone erbjuder dessutom en backkamera som för första gången nu kan fås till up!. En USB-port (i mittkonsolen) och Sound Plus-paketet med 6 högtalare är standard på den svenska marknaden. Som tillval erbjuds ljudsystemet ”Beats” på 300 W inklusive 8-beats kanalsförstärkare, subwoofer och 6 högtalare.

Ny smartphone-integrering

En annan innovation som är standard i nya up! är smartphone-integreringen. Koppla in en smartphone (iOS eller Android) via hållaren ovanför instrumentpanelen, para ihop den via Bluetooth och kabel så blir mobilen till ett infotainmentsystem med navigations- och färddatorfunktioner, allt tack vare Volkswagen-appen ”Maps + More”.

”Maps + More” kan nu användas för ”Navigation” (offline-navigering utan roamingkostnader, 2D- eller 3D-kartvisning), ”MFA” (multifunktionsdisplay med fordonsdata), ”Phone” (med handsfree-sats), ”Think Blue. Trainer.” (tips för extra bränslesnål körning), ”E-charging Manager” (för e-up), ”Car Function” (diverse fordonsfunktioner), ”Media Control” (tillgång till olika musikfunktioner, visning av titel, artist och skivomslag, sökfunktion med handskriftsigenkänning) och ”Radio Control” (för val av FM, AM eller DAB+ samt för att visa, söka och spara radiostationer). Smartphone-integreringen innehåller också en USB-port som kan användas för dataöverföring eller laddning.

Nya möjligheter till individualisering

up! är en liten bil med mycket körglädje. Med sin nya version sätter Volkswagen ännu starkare fokus på hur individuell man kan göra sin up!. Kunden kommer att kunna välja bland 13 olika lacker (släpps i olika omgångar) och 7 nya designer för instrumentpanelen.

Av de 13 lacker som kommer att stå till buds är 7 nya: ”Teal Blue”, ”Coral Red”, ”Costa Azul” (blå), ”Honey Yellow”, ”Edelweiss” (vit), ”Blueberry” och ”Savanna Gold”.

Volkswagen erbjuder också tre nya takpaket som designats för att matcha färgsättningen – med tak lackerade i kontrasterande svart, vitt eller grått samt backspegelkåpor i kontrasterande färg och tonade rutor bak.

Andra nyheter i utbudet är två olika designpaket för high up!, inklusive ett för instrumentpanel, dekordekaler för exteriören och backspegelkåpor i kontrasterande färg. Utrustningspaketen avrundas av färgpaketen som tillsammans med de kontrasterande färgerna ”Hot Orange” eller ”Gold Beige”, 16"-lättmetallfälgar, dekordekaler för exteriören och matchande backspegelkåpor sätter pricken över i:et för up!.

Det erbjuds även två grundfärger för klädseln (”Titanium Black” och ”Ceramique”), färgade lättmetallfälgar och som tidigare nämnts orienteringsbelysning i individuell färg för toppversionerna.